Vysílací studio: 389 011 043
Dopravní linka: 800 800 101
OFENBACH & NORMA JEAN MARTINE - Overdrive
Playlist
OFENBACH & NORMA JEAN MARTINE
Overdrive
Právě vysílá:
Matyáš Palkovič
Hitrádio Faktor

KAM AŽ NECHÁME ZAJÍT UMĚLOU INTELIGENCI A AUTONOMNÍ ROZHODOVÁNÍ STROJŮ?

KAM AŽ NECHÁME ZAJÍT UMĚLOU INTELIGENCI A AUTONOMNÍ ROZHODOVÁNÍ STROJŮ?
Datum: 20. 5. 2024
Autor: Martina Bartl

V Česku si nově mohou uživatelé vyzkoušet generativní umělou inteligenci od  Anthropic, dalšího vyzyvatele ChatGPT od OpenAI. Odhady uvádějí, že během letošního roku více jak polovina lidí v ČR bude používat výhody umělé inteligence, nejvíce právě v oblasti hlasových modelů. Autonomní rozhodování založené na datech strojového učení je přitom často skryté a uživatelé finálních produktů a služeb o něm ani nemusí vědět.  Vývoj v této oblasti je ovšem velmi rychlý a stávající společenské standardy, právní úprava, vzorce chování ani etika často nedokážou držet krok. Snad i proto, že mezi populací zdaleka nejde o názorově klidné téma. Na shodném přístupu k této věci se přitom nedokázali shodnout ani autoři podcastu Diviš a Sangu.  

„Ano ubydou nějaká pracovní místa, ale přibydou jiná, “ říká podnikatel v IT a technologiích Karel Diviš. „Sangu má účetní firmu, tam je spousta rutinní práce a tu automatizace může snadno nahradit. Jestli to nevidíš, budu tě muset dovzdělat. Už táta mi říkal, sleduj scifi, většina věcí se může vyplnit a měl pravdu. Karel Diviš, který před 25 lety studoval na Matfyzu ukazuje, už tehdy existovaly hotové teoretické modely, pro strojové učení, jen se čekalo, až budou dostatečné výkonné počítače, které velká data budou umět zpracovat a v té době se právě nacházíme.   

Sangu to ale vidí jinak: „Když před mnoha lety začal boom Facebooku, říkalo se, že v tom pojedou všichni. Já teda dnes stále potkávám spoustu lidí, kteří žádný facebook nemají ani na tom nebudou nic měnit.“ Domnívá se, že existuje velká část lidí, kteří preferují lidský faktor jako činitele dění. V rozhodování by umělou inteligenci nepouštěl vysoko. Ostatně, když si koupil motorku do města, zvítězila u něj Vespa, i když ekonomicky výhodněji vycházely elektrické modely čínských skútrů. A až mu bude 50 nechce, aby autonomní auta rozhodovala o tom, zda mu dají na přechodu pro chodce přednost.

Společně se alespoň shodli na tom, že v zahraničí, zejména v Asii, jsou v implementaci automatizace mnohem dál a na některé výhody a komfort, které to přináší, se rychle zvyká.

Proč nás kvůli regulacím vždycky převálcují mimoevropští hráči a proč v Africe úspěšně operují nádory české stroje na základě umělé inteligence a u nás ne? Poslouchejte poslední díl první série podcastu Sangu a Diviš na svých oblíbených podcastových platformách.