Vysílací studio: 389 011 043
Dopravní linka: 800 800 101
DERMOT KENNEDY - Kiss Me
Playlist
DERMOT KENNEDY
Kiss Me
Právě vysílá:
Hitrádio Faktor
Hitrádio Faktor

Valentýn 2024 v číslech!

Valentýn 2024 v číslech!
Datum: 13. 2. 2024
Autor: Pavel Ferenčík

Za Valentýna letos lidé v Česku dají 2,6 miliardy korun. Hitem jsou poukazy na pobyt, masáže a dále dárky jako květiny, čokolády či upomínkové předměty. Valentýnské výdaje v ČR narostly v uplynulém desetiletí třikrát rychleji než ve světě. Pojďme se svátku všech zamilovaných blíže podívat na zub díky komentáři ekonoma Lukáše Kovandy.

Z nejnovější edice studie Mastercard Love Index vyplývá, že Češi za uplynulých deset let navýšili své valentýnské výdaje o zhruba 550 procent, zatímco ve světě činilo navýšení 180 procent.

K nejoblíbenějším valentýnským dárkům, které lidé v Česku pořizují online, patří poukazy na pobyt, masáže a dále dárky jako květiny, čokolády či upomínkové předměty, vyplývá z prodejních dat slevového portálu Slevomat. Například počet nákupů květin za uplynulých deset let stoupl v Česku o přibližně 1800 procent, vyplývá ze zmíněného Mastercard Love Indexu.

Valentýna tak či onak slaví zhruba čtvrtina populace ČR starší patnácti let, tedy necelé 2,3 milionu lidí. Letos lze na základě dat z minulých let předpokládat, že muži za dárky na Valentýna utratí v průměru zhruba 1000 korun, ženy zase průměrně 850 korun.

Češi na Valentýna nejčastěji utrácí za květiny, bonboniéry nebo různá přáníčka. Dále za šperky, masáže, spodní prádlo, parfémy, ale i sklenice na šampaňské nebo dovolené ve městech, jako jsou Paříž či Benátky. Z rostoucí obliby se po odeznění covidu opět těší valentýnské zážitkové dárky, jako romantický let letadlem, projížďka na „gondole“ po Vltavě a Čertovce v Praze nebo romantická noc v některém z luxusních hotelů. Běžně platí, že zhruba čtyřicet procent z těch obyvatel ČR, kteří Valentýna slaví, bere svoji drahou polovičku na večeři do restaurace. Letos utratí v průměru až 1300 korun. Tržby provozovatelů restaurací tedy díky Valentýnu stoupnou až o zhruba 600 milionů korun. Celkově tedy Valentýn letos na tržbách prodejcům a provozovatelům restaurací vynese zhruba 2,6 miliardy korun.

Valentýnské výdaje Čechů v běhu let postupně citelně narůstají. Celkově však i tak hluboce zaostávají za výdaji vánočními, silvestrovskými nebo velikonočními, což jsou svátky, které na rozdíl od Valentýna nejsou do Česka „importovány“. V Česku Valentýna slaví zejména mladší věkové skupiny.