.webp)
7. 10. 2025 09:10
Dopravní podnik města České Budějovice uzavřel anketu „Trolejbusy velkých Budějčáků“.
Během několika týdnů přišlo 366 návrhů na osobnosti, které v Budějovicích žily, tvořily
nebo zanechaly stopu, na kterou může být město hrdé.
„Účastníci ankety k úkolu přistoupili s velkou vážností. Až na pár úsměvných výjimek šlo o skutečné osobnosti, které ovlivnily tvář i pověst našeho města, “ říká ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.
Od Guliho po Cimrmana – Budějce mají jasno, kdo tu něco znamená
Mezi nejčastější návrhy patřilo jméno hokejisty Milana Gulaše, které se objevilo osmnáctkrát. Lidé si ale vzpomněli i na Járu Cimrmana, který České Budějovice „proslavil“ po svém.
V nominacích se objevili významní umělci, vědci i podnikatelé – například operní pěvec Antonín Barcal, skladatel Vojtěch Jírovec, vynálezce tužky a zakladatel Koh-i-nooru Carl Hardtmuth
nebo členové rodiny Zátkových. Připomenuti byli také profesor Miloš Velemínský, zakladatel první novorozenecké JIP v republice, i hrdinové 2. světové války.
Budějčáci nezapomněli ani na osobnosti spjaté se současností – třeba Helenu Fáberovou, zakladatelku Diecézní charity, nebo i místní postavičky, jako Jolandu, která se v Budějovicích narodila, Zaklínače či Láďu Kajbara.
A nechyběl ani typicky budějovický humor. „Veřejnost nominovala i jednu místní pochutinu – Pikador. A my bychom se někdy taky rádi svezli pikadorem, “ dodává s nadsázkou ředitel Dolejš.
Hlasování rozhodne v říjnu
Dopravní podnik teď všechny návrhy vyhodnocuje – ověřuje příběhy, třídí duplicity a vyřazuje osobnosti, po kterých už trolejbusy pojmenované jsou. Do finále se dostanou jen nežijící Budějčáci, ale i žijící nominovaní se dočkají čestné zmínky.
Ještě během října pak přijde další kolo veřejného hlasování, kde lidé určí, která jména se skutečně objeví na karoserii nových trolejbusů Škoda 33Tr. Do provozu se dostanou v příštích měsících.
Největší investice do MHD v dějinách města
Součástí projektu je 35 nových trolejbusů v celkové hodnotě téměř 700 milionů korun, z čehož skoro 400 milionů tvoří evropské dotace. „Máme radost, že se lidé zapojili s takovým zájmem i nadhledem. Je vidět, že trolejbusy v Budějovicích nejsou jen dopravní prostředek, ale symbol, ke kterému mají lidé vztah, “ uzavírá Dolejš.